ابتدا این یادداشت را بخوانید: خلق وضعیت آرمانی؛ نوشته مسیح کریمیان
تولید یک اپلیکیشن موبایل حسابداری سطح متوسط با هزینه پایین برای کسبوکارهای روبهرشد ... هنوز گیر دارد البته! ولی برای شروع خوب است! همانطور که خواندید بحث تشخیص مسأله است. تشخیص مسأله عبارت عجیبی است. شاید خیلیها فکر کنیم که مسأله که مشخص است! اگر شما مشاوران می خواهید تکنیکی به ما پیشنهاد دهید، درباره ی تولید راه حل بگویید... ما که خودمان مسأله را می دانیم، در راه حل درمانده ایم! هر راه حلی را بگویی سراغش رفته ایم ... اما نمی شود. اصلا نمی شود که هیچ! بردار من شما نفست از جای گرم بلند می شود که میگویی وضعیت آرمانی! کدام آرمان؟ کدام کشک؟! ... خب این بحث جدی است! بد هم نمی گویند ولی قصه این است که وضعیت مطلوب را باید مشخص کنیم. وضعیت مطلوب یعنی کجا میخواهی بروی؟ یعنی به من آدرس بده! در ادبیات کشف و حل مسأله بر پایه ی OTSM-TRIZ میگوییم که خواسته ی خود را برایم تحلیل کن! تحلیلی در قالب یک مدل: مدل موم یا موضوع؛ ویژگی؛ مقدار. این که چه مقدار از چه ویژگی کدام موضوع را می خواهی تغییر بدهی؛ برای تو موقعیتی می سازد که موقعیت مسأله است... حواست جمع باشد: کدام موضوع؟ کدام ویژگی؟ کدام مقدار؟ ... به من آدرس بده
مطالب مرتبط:
- تیکی تاکای خلاقیت؛ نوشته های مسیح کریمیان
- نسخه تریزی؛ سیدعلیرضا کاشی زاد