آموزشوپرورش ایران بهویژه در چند دهه اخیر نه بهدرستی احساسات و تخیلات خلاق و صورخیال بچهها را تعالی میدهد و نه تحلیل عقلی آنها را. آموزشوپرورش نمیتواند بچهها را عقلانی پرورش دهد؛ بچههایی که سوال بپرسند، بررسی و تحلیل کنند یا از پس تبیین منطقی و تحلیل عقلانی بربیایند. وقتی آموزشوپرورش تعلیم و تربیت عقلانی نداشته باشد، رشد تحریکپذیری هیجانی منفی در جامعه بهوجود میآید. وقتی جامعه قدرت عقلانی ندارد تحریکپذیر است. تعریف تخصصی جوزدگی بهنوعی تحریکپذیری هیجانی بالا میشود. کسانی که زود عصبانی شده، زود واکنش نشان میدهند و زود واله و شیدا و زود متنفر میشوند؛ اینها همان کسانی هستند که میگوییم تحریکپذیری هیجانی بالایی دارند. علت دیگر وجود جوزدگی، ضعف در تمرین گفتوگو و توافق عقلایی است. ناتوانی در سازش، گفتوگو و چانهزنی سبب میشود مردم تابعی از جوهایی میشوند که عدهای برایشان میسازند
مقصود فراستخواه | دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی